Transporto logistika – tai verslas, kurio sėkmė 100 proc. priklauso nuo griežto visų veiklos matuoklių (ang. KPI) bei klientų reikalavimų. Tačiau kai kalbame apie transporto pritraukimą iš šalies, iškyla klausimas: kaip išsirinkti patikimą tiekėją ir saugiai bei laiku pervežti krovinį? Ypač aktualus šis klausimas tampa tuomet, kai pažvelgiame į vadinamąjį „juodąjį“ vežėjų sąrašą: krovos pertraukimai, vagystės ar krovinio sugadinimas, neetiškas vairuotojų elgesys ir t.t. Pretenzijų vežėjams sąrašą galėtume tęsti be pabaigos. Ir problema išlieka ta pati – kaip ne pakliūti į sukčių akiratį ir garantuoti klientui kokybišką pervežimo paslaugą.
Apie vežėju parinkimo procesą kalbėjome su tarptautinės transporto ir logistikos kompanijos AsstrA-Associated Traffic AG ekspertais.
Kaip galima tapti potencialiu AsstrA partneriu?
Vladimir Jefremov, „AsstrA Management“ direktorius:
Yra du naujų tiekėjų pritraukimo būdai. Pirmasis – kai tiekėjas pats pasiūlo mums bendradarbiauti, užpildydamas atitinkama formą mūsų tinklalapyje arba susisiekdamas su bet kuria AsstrA atstovybe. Pakanamai daug kontaktų užmezgama įvairių pramonės šakų parodose, tokiose kaip TransRussia ar BreakBulk Europoje. Antrasis variantas – kai trūksta transporto priemonių tam tikromis kryptimis, ir mūsų ekspeditoriai patys ieško naujų galimybių. Šiuo atveju pirkimų skyrius apdoroja informaciją apie tiekėjus, remdamasis tam tikrais jiems keliamais reikalavimais, ir savarankiškai arba kartu su operatyviniais padaliniais apdoroja suformuotus sąrašus ir tiesiogiai susisiekia su tiekėjais, siūlydamas bendradarbiauti.
Kokius minimalius reikalavimus keliate tiekėjams pirmajame etape?
Vladimir Jefremov:
Bet kuri transporto ir logistikos kompanija, siūlanti tam tikro lygio vertės ir kokybės produktus ir paslaugas, gali tapti mūsų kompanijos tiekėju. Mes renkames geriausius pagal kainos ir kokybės santykį. O toliau seka atitikmens analizė, tikrinimo procedūros ir potencialių AsstrA tiekėjų pavertimas realiais.
Michail Mlynarskij, Tiekėjų santykių vadybos (ang. SRM) skyriaus vadovas:
Praktikoje viskas priklauso nuo konkretaus pervežimo ir konkretaus vartotojo reikalavimų: ar galima iš viso dirbti su ekspedicija, ar mes galime naudoti tik savo transportą, koks maksimalus transporto amžius ir kokia jo būklė, vežėjo turimi sertifikatai ir leidimai ir t.t. Mūsų keliami pirmaeiliai standartai apima: transporto priemonių atitikimas Euro-5 ir Euro-6 ekologijos standartams, taip pat reikalavimas turėti galiojančias vežėjo atsakomybės draudimo sutartis. Vien šių dviejų standartų užtenka atsijoti – pirmajame etape – pakankamai didelį kiekį potencialių vežėjų.
Kokie patikrinimai taikomi vežėjams pirmajame etape?
Michail Mlynarskij:
Vežėjo patikra prasideda mūsų Tiekėjų santykių vadybos (ang. SRM) skyriuje. AsstrA darbuotojai tikrina vežėjo registracijos dokumentus, taip pat licencijas ir vežėjo atsakomybės draudimą. Šiame etape mes kontroliuojame ir faktinį vežėjo įgalumą atlikti transportavimą. Tikriname, ar į jo draudimą yra įtraukti papildomi punktai dėl tam tikrų krovinių rūšių ar gabenimo tam tikrais maršrutais. Tuomet pereiname prie patikimumo įvertinimo: tikriname jo kontaktinius duomenis, sulyginame vežėjo kontaktinio asmens pateiktus telefono numerius bei el. pašto adresus su duomenimis registracijos duomenų bazėse, dokumentacijoje, transporto biržose ir atviros prieeigos šaltiniuose. Reikalaujame rekomendacijų ir tikriname jų galiojimą.
Tokiu būdu mes vykdome visą eilę patikrų, kad įsitikintume, jog su mumis susisiekė tikras tiekėjas, o ne sukčius.
Ar naujiems vežėjams taikomi užsakymų kiekio ar gabenimo maršrutų apribojimai?
Vladimir Jefremov:
Mes nepritraukiame naujų transporto ir logistikos kompanijų pervežimams tais atvejais, kai kalbame apie mūsų esminius, svarbiausius klientus, taip pat kai reikia pervežti itin likvidžius ir brangiai kainuojančius krovinius. Naujiems mūsų partneriams perduodami paprasti, tipiniai užsakymai. Bendradarbiavimo pradžioje mums būtina suvokti tokių vežėjų paslaugų kokybės ir patikimumo lygį, kad ateityje galėtume gilinti bendradarbiavimą. Taikome tam tikrus apribojimus naujai pritrauktoms partnerių kompanijoms, kurių tikslas – verslo stabilumas ir patikimumas. Tokiu būdu, pavyzdžiui, stengiames, kad vienam vežėjui tenkanti krovinio dalis neviršytų 30 proc. kliento užsakymo ir 15 proc. krovinio linijos.
Kokiu būdų klientui juridiškai užtikrinamas saugumas?
Vladimir Jefremov:
Vežėjo atsakomybė už tokius veiksmus kaip krovos nutraukimas, transporto priemonės gedimas ir t.t. įtvirtinama bendradarbiavimo su vežėju sutartyje, o taip pat yra bendrose AsstrA santykių su vežėju sąlygose. Atlikus pervežimą mes taip pat atliekame pervežimo kokybės analizę ir galutinai įvertiname vežėjų, pasižyminčių ženkliu neatitikimu pervežimų kokybės lygiui, tolimesnio pritraukimo tikslingumą.
Kada tiekėjas yra Jūsų kompanijos laikomas patikimu? Po metų, dvejų, trejų?
Michail Mlynarskij:
Mūsų kompanijoje veikia reitingavimo sistema. Vežėjo reitingas remiasi keliais parametrais, tokiais kaip užsakymų skaičius, mūsų krovos apimtys su šiuo vežėju, transporto parko dydis, neatitikimų (uždelsimų, vėlavimų) procentas ir t.t. Kuo aukštesnis reitingas, tuo patikimesniu laikome paslaugų tiekėją.
Ar esama „juodųjų“ vežėjų sąrašų AsstrA bendrovėje?
Michail Mlynarskij:
Taip, turime savo „juodąjį“ vežėjų sąrašą. Į šį sąrašą kompanijos patenka, pirmiausia, dėl dviejų priežasčių – arba vežėjui neatliekus savo tiesioginių atsakomybių pagal sutartį (vėlavimai, krovos nutraukimai, informacijos apie transporto priemones nebuvimas ir t.t.), arba išaiškėjus, kad vežėjas – sukčius, t.y. jei tikrinant dokumentus ir kontaktinę informaciją išaiškėja neatitikimai (pavyzdžiui, padirbtas draudimas arba transporto priemonės techninis pasas). Mes taip pat gauname informaciją apie nepatikimus vežėjus tiesiogiai iš klientų bei iš asociacijų, kuriose esame nariai.
Informaciją apie aptiktus sukčius mes reguliariai platiname transporto biržose ir asociacijose. Tais atvejais, kai susiduriame su padirbtais realių transporto kompanijų dokumentais, susisiekiame su tikru vežėju ir perspejame apie susiklosčiusią situaciją.
Kokiais bendro pobūdžio patarimais pasirenkant transporto kompaniją Jūs galėtumėte pasidalinti?
Michail Mlynarskij:
Visada tikrinkite vežėjus, tiksliau sakant – ar šių esama transporto biržose ir registracijos duomenų bazėse. Kontaktinė informacija neturi skirtis skirtinguose šaltiniuose. Tikrinkite jų licencijas ir dokumentus registruose, automobilių numerius draudimo dokumentuose. Atkreipkite dėmesį į tai, kada buvo įkurta kompanija, ar nesikeitė jos savininkas. Sukčiai dažnai naudojasi tikromis transporto kompanijomis, jas paprasčiausiai perpirkdami. Ir itin svarbios išlieka mūsų nuolatinių partnerių ir profesionalių vežėjų asociacijų rekomendacijos.
Tikėkite faktais ir dokumentais, bet ne žodžiais.