Kai kalbame apie krovinio pervežimo iš Europos į NVS šalis variantus, pirmiausia pagalvojame, žinoma, apie autopervežimus. Šie sudaro daugiau nei pusę visų pervežimų šiuo konkrečiu maršrutu. Vystantis infrastruktūrai, augant konkurencijai ir pingant autotransportui, šis procentas tik didėja. Ar tai reiškia, kad pervežimai geležinkeliu iš Europos – atgyvena, kuriai lemta likti krovinių pervežimų istorijos paraštėse, ar šis būdas visgi, nepaisant aplinkybių, išliks veikiantis? Išsiaiškinti, kokį vaidmenį šiandienos logistikoje atlieka geležinkelis, pagalbos prašėme Dmitrijaus Prichodenko, AsstrA-Associated Traffic AG įmonių grupės eksperto geležinkelio pervežimų klausimais.
Dmitrijaus, ar tokiomis aplinkybėmis, kai vartotojui svarbus universalumas ir tam tikras paslaugų lankstumas priklausomai nuo pervežamo krovinio, gabenimo geležinkeliu variantas yra užtikrintai nebeaktualus, ar tai – tik pirmas įspūdis?
Krovinių pervežimų geležinkeliu atveju yra galimas vagonų pasirinkimas priklausomai nuo krovinio specifikos. Pavyzdžiui, kroviniams ant palečių bus naudojamas dengtas vagonas – „tento“, naudojamo autopervežimams, analogas. Pusvagonis – jei jau pradėjome lygiagretinti su autotransportu – tai savivartis, eksploatuojamas, pavyzdžiui, smėlio ar anglies pervežimams, taip pat – įrangos pervežimams. Skystų, pavojingų krovinių, tokių kaip sultys, pienas, degalai, cheminiai produktai, transportavimui naudojamos cisternos. Konteineriuose – suderinus, kai kuriais atvejais, pervežimą su vagonų ir geležinkelių savininkais – galima pervežti beveik bet kokį krovinį. Esama specializuotų vagonų atskiroms krovinių grupėms, pavyzdžiui, ritėms arba grūdams. Todėl neverta atsisakyti geležinkelio pervežimų tik dėl to, kad krovinys atrodo nestandartinis.
Kalbant apie organizacinę šio klausimo pusę, ką renkasi Klientai – pigiau ar greičiau?
Pastaraisiais metais tarifų politika rinkoje, susijusi pervežimais geležinkelių transportu iš Europos į NVS šalis, nesikeitė. Pervežti nevisada palanku finansiškai, ir visiškai neparanku trumpų distancijų atvejais. Po keleto krizių, kurių metu pervežimų autotransportu pasiūla keitėsi į mažesnę pusę, tarifai pervežimams geležinkeliu augo. Kainos nustatomos kartą per metus, jų kvartalinė peržiūra galima tik tuo atveju, kai peržiūrima iš Šveicarijos franko kurso kaitos perspektyvos. Toks kainų stabilumas – ne pervežimų geležinkeliu naudai, todėl kad vidutinė kaina pasirodė esanti aukštesnė, nei autopervežimų. Be to, pagrindinis šiandienos kliento reikalavimas – tai ne tik kaina, bet ir greitis. Užtikrinti pervežimams geležinkeliu tokį pat greitį, kokį siūlo autopervežimai, yra ne visais atvejais įmanoma.
Žvelgiant iš kitos pusės, pervežimų geležinkeliu variantas – optimalus keletu atvejų. Pirmiausia, kai kalbame apie stambius gamintojus, pasižyminčius stabiliu ir dideliu žaliavų srautu. Dažniausiai jie turi nuosavas geležinkelio įvažas tiesiai prie gamybos, kurių dėka reguliariai išvyksta ištisi traukinių sąstatai – tiek Europos viduje, tiek NVS šalyse.
Antra, kai siuntėjai būtina organizuoti sunkiasvorių krovinių gabenimą, autopervežimų limitas yra 20–22 tonos NVS šalyse ir 25 tonos – ES. Visa, kas yra sunkesnio, laikoma sunkiasvoriu kroviniu. Pervežimams geležinkeliu 50, 60 ir net 70 tonų – tai standartinė krova. Dengto vagono krovos limitas yra 688 tonos, platformos – 71 tona. Naudojant negabaritinių krovinių transporterius, bėgiais galima pervežti iki 240 tonų. Todėl jeigu klientas pageidauja vienu standartiniu pervežimu gabenti sunkiasvorį krovinį, mes, pirmiausia, siūlome geležinkelio variantą.
Kalbant apie krovinio gabaritus, tai ir šiuo klausimu geležinkelio pervežimai lenkia autopervežimus. Autotransportu leidžiamas gabenti negabaritinis krovinys telpa į geležinkeliu gabenamo gabaritinio krovinio matmenis.
Ir galiausiai, trečiasis variantas, kai geležinkelis save visiškai pateisina – tai kombinuoti pervežimai. Mano galva, tai pati aktualiausia logistinė schema iš Europos į NVS, tiek maršruto pasiūlymo lankstumo aspektu, tiek kainos požiūriu. Krovinys vežamas autotransportu iki sienos su Lenkija, ten jis perkraunamas į konteinerius bei vagonus ir gabenamas geležinkeliu iki galutinio gavėjo. Kombinuoto pervežimo privalumas yra tai, kad jis apjungia, kas yra geriausia autotransporto ir geležinkelių pervežimuose. Juk automobilis pasižymi greičiu, bet tuo pat metu jis mažiau palankus kainos požiūriu, o geležinkelių transportas išsiskiria gera kaina ir visišku pervežimo saugumu, todėl kombinuota schema – tai išeitis daugelyje situacijų.
Dmitrijau, ką pasiūlytumėte klientams, kurie pirmą kartą planuoja pervežti krovinį geležinkeliu?
Pervežant krovinį maršrutu ES–NVS svarbu nepamiršti geležinkelių vėžės skirtumą ir visada numatyti laiko perkrovai, išskyrus krovinių pervežimų konteineriuose atvejus, kai konteineriai nuo vienos platformos tiesiog perkeliami ant kitos. Jei kalbėtume apie sienos kirtimo kartu su perkrova terminus, tai užtrunka daugiausiai 2–4 dienas. Žinoma, terminai gali keistis priklausomai nuo sezoniškumo ir perkrovos terminalų pasienyje apkrovos.
Sakykim, jei perkrovai neužtenka vagonų, tai tokiu atveju krovinys „gimtajame“ vagone tiesiog lieka stovėti laukti. Už šią prastovą tenka mokėti, be to, prastovos kainos sparčiai kyla. Verta pabrėžti, kad pastaraisiais metais situacija daugelyje pasienio punktų stabilizavosi, ir procesai vyksta sklandžiai. Baudų sistema itin griežta, todėl kad bet koks gedimas ar neatitikimas blokuoja judėjimą visame geležinkelyje. Žvelgiant iš kitos pusės, geležinkelių operatoriai patys suinteresuoti, kad tokių gedimų nebūtų, ir taip pat nuolat tobulina infrastruktūrą.
Jei kroviniui reikalingas specializuotas vagonas ar platforma, pervežimą geležinkeliu planuokite iš anksto. Tokie vagonai, tiesa, yra rezervuoti ilgam į priekį, ir „įšokti“ į vagoną paskutinę minutę įmanoma, tačiau tokio sprendimo kaina kliento, ko gero, nenudžiugins.
Reziumuojant, jei AsstrA klientas nori pervežti krovinius iš Europos į NVS šalis, tuomet AsstrA darbuotojas jam užduoda tris klausimus: ar sunkus jūsų krovinys? Ar pervežimai nuolatiniai? Ar reguliuojami pervežimo terminai? Ir jei išgirstame atsakymą „taip“, tad pervežimai geležinkeliu – geriausias klientui variantas.