Europos autotransportas stovi ant didžiulių permainų slenksčio. „Mobilumo paketas“, baudos už poilsį sunkvežimių kabinose ir vairuotojų profesionalų trūkumas formuoja naujas transporto rinkos sąlygas. Kokias pasekmes atneš šie pokyčiai?
Artur Antonin, „AsstrA“ Ispanijos regiono vadovas, pasakoja, kaip klostosi situacija gabenimų rinkoje.
- Labiausiai aptariama kelių transporto naujiena – „Mobilumo paketas“. Koks pagrindinis šios naujovės tikslas?
Europos Komisijos „Mobilumo paketas“ – tai iniciatyva, susijusi su komercinio automobilių transporto valdymu Europos Sąjungoje. Šis paketas yra didžiausias ES šalių kelių transporto taisyklių pakeitimas ir apima daugelį šios šakos veiklos aspektų. Pavyzdžiui, Ispanijoje daugumą eksporto prekių 2018 m. gabeno Lietuvos, Rumunijos arba Bulgarijos vežėjai, kurie neturi atstovybės šioje šalyje. „Mobilumo paketas“ apriboja konkurenciją, standartizuoja tarifus ir atveria rinką vietos vežėjams. Analogiška situacija susidaro visos Europos teritorijoje.
Remiantis Tarptautinės automobilių transporto sąjungos (The International Road Transport Union – IRU) informacija, „Mobilumo paketas“ buvo priimtas siekiant išspręsti keletą problemų ir palaikyti automobilių transporto plėtrą Europos regiono viduje. Standartizacija ir taisyklių supaprastinimas yra nukreiptas į sąžiningos konkurencijos užtikrinimą, ekologijos rodiklių gerinimą ir inovacijų įdiegimą visose ES valstybėse narėse.
- Faktas, kad vežėjai reikalauja laikytis ES įstatymų, kurie numato 45 valandų poilsio laiką ne sunkvežimio kabinoje, taip pat sukels reikšmingus pokyčius?
Ko gero, taip. Daugelyje Europos šalių, tokiose kaip Vokietija, Prancūzija ar Austrija, baudos už vairuotojų poilsio ne sunkvežimio kabinoje taisyklių nesilaikymą taikomos nuo 2018 metų. Pavyzdžiui, Ispanijoje 45 valandų poilsio sunkvežimio kabinoje draudimas įsigaliojo tik šiais metais. Pagal naujus reikalavimus kasdienis poilsis negali būti transporto priemonės kabinoje. Įstatymo priėmimo tikslas – pagerinti vairuotojų darbo sąlygas ir kovoti su nesąžininga verslo praktika ir pažeidimais transporto paslaugų srityje.
- Koks yra darbuotojų vidutinis amžius? Ar jis kelia abejonių dėl ilgalaikių šios rūšies transporto perspektyvų?
Reikia pripažinti, kad situacija nėra optimistiška. Vokietijos ekspedijavimo ir logistikos kompanijų asociacijos DSLV prognozėmis, 2/3 vairuotojų išeis į pensiją artimiausiais 15-20 metų.
Vidutinis vairuotojų amžius Europos Sąjungoje neguodžia. Britanijos žiniasklaidos duomenimis, vairuotojų trūkumas didėja 50 žmonių per dieną greičiu, o vidutinis specialistų amžius yra 55 metai. Ispanijoje situaciją nėra geresnė. Vyriausiosios kelių eismo valdybos duomenimis, 70 % vairuotojų yra vyresni kaip 50 metų amžiaus. Vokietijos ekspedijavimo ir logistikos kompanijų asociacija skelbia, kad Vokietijoje tik trečdalis sunkvežimių vairuotojų yra jaunesni kaip 45 metų. Lenkijai trūksta 100 000 vairuotojų. Nyderlandų įdarbinimo biuras savo ataskaitoje skelbia, kad vidutinis vairuotojų trūkumo didėjimas yra 35 % per metus.
Pagrindinės tokios situacijos priežastys yra sudėtingos darbo sąlygos ir didelė leidimų kaina. Tokia situacija sąlygoja didelę vairuotojų migraciją tarp šalių. Europos autotransportas planuoja naują maršrutą.