Pagrindinė XXI amžiaus tendencija – visų žmogaus veiklos sričių automatizavimo ir robotizavimo augimas. Ekonomikos vystymąsi vis labiau lemia ne kapitalas ir gamtos ištekliai, o inovacijos ir kūrybiniai sprendimai. Svarbiausia vertybe tampa skaitmeninimas ir didelių informacijos kiekių apdorojimas – BigData. Kiek aktualios šios tendencijos tokioje ekonomikos srityje kaip logistika? Atsakymų ieškome kartu su „AsstrA“ verslo plėtros direktoriumi Viačeslavu Tureiko.
- Viačeslavai, procesų automatizavimas – svarbiausia kryptis visose šakose. Kaip tai atsispindi logistikos plėtroje?
Logistika yra unikali šaka, kuri yra neatsiejama daugelio kitų šakų verslo dalis. Ir visos tendencijos, kurios yra būdingos „AsstrA“ Klientų verslui, turi įtakos logistikos vystymuisi.
Paskutiniais metais akivaizdi logistikos tendencija yra vis didesnis robotų panaudojimas ir procesų automatizavimas transportavimo metu, atliekant pakrovimo ir iškrovimo ir kitus techninius darbus.
Artimiausiu metu pagrindinė tendencija bus dirbtinio intelekto panaudojimas rengiant ir pasirenkant optimalius logistikos sprendimus, taip suteikiant galimybę mažinti Klientų logistikos ir finansų kaštus. Vis didesnis rinkos atvirumas, naujų technologijų atsiradimas, krovinių gabenimo standartizavimas ir konteinerinis gabenimas, didelė įvairių transporto rūšių konkurencija suteikia naujų galimybių logistikos operatoriams. Tuo pačiu laikmetis reikalauja iš jų vis sparčiau apdoroti didelį kiekį informacijos ieškant optimalių logistikos sprendimų pagal Klientų keliamą reikalavimą „tranzito laikas – kaina“. Dirbtinio intelekto panaudojimas padeda žmogui spręsti šiuos klausimus – to iš logistikos paslaugų teikėjų reikalauja laikmetis.
- Kokius automatizavimo įrankius, optimizavimo procesus bendravimui su Klientais ir Partneriais taiko „AsstrA“?
Pirmiausia kompanija sutelkė dėmesį į keitimosi informacija procesų automatizavimą. Kompanija „AsstrA“ daug investuoja į tokių naujų individualių keitimosi informacija su mūsų Klientais įrankių kūrimą, kaip EDI (EDI- angl. Electronic Data Interchange). Tai suteikia galimybę sumažinti informacijos iškraipymo ir praradimo riziką dėl žmogiškojo faktoriaus, dėl ko mūsų Klientai patirdavo negamybinių išlaidų, sutrumpinti laiką, kuris yra būtinas informacijos apdorojimui (užklausos, orderiai, gabenimo dokumentai ir kt.). Laikas, skirtas apdoroti informaciją grandyje „užsakymas – paslauga“, sutrumpėja kelis kartus lyginant su tradicinėmis duomenų perdavimo priemonėmis (el. p., telefonas, paštas).
Dar vienas „AsstrA“ Klientams siūlomas įrankis yra „Track&Trace“, kuris automatiškai realiuoju laiku leidžia Klientui bet kuriuo momentu įsitikinti, kad krovinys gabenamas saugiai ir laiku, planuoti verslo procesus žinant tikslų krovinio pristatymo laiką.
„AsstrA“ ekspertai, dirbdami su Partneriais – logistikos paslaugų teikėjais, aktyviai naudoja pirkimo verslo procesų automatizavimo ir orderių valdymo įrankį – „AsstrA“ vežėjo kabinetą. Savo ruožtu mūsų partneriai gauna prieigą prie „AsstrA“ krovinių srauto pasiūlymų, savo užsakymų ir atitinkamų elektroninių dokumentų, įvairių statistinių ataskaitų. Svarbiausias Vežėjo kabineto sukūrimo ir įdiegimo tikslas – automatizavimas, logistikos paslaugų teikėjų ir kompanijos „AsstrA-Associated Traffic“ AG bendradarbiavimo patogumo bei kokybės didinimas.
Kalbant apie kompanijos vidinius verslo procesus mes taip pat didelį dėmesį skiriame nuolatiniam ir sistemingam jų optimizavimui pasitelkiant „Lean Management“, iš kurių svarbiausia yra dėmesio sutelkimas į procesus, kurie duoda kuo daugiau pridėtinės vertės Klientams, taip pat į jų optimizavimą ir automatizavimą.
Taip pat svarbu, kad automatizavimo ir elektroninio duomenų apdorojimo dėka daug kartų sumažėja sunaudojamo popieriaus ir suvartojamos elektros energijos kiekis. Kompanija „AsstrA“ skirai daug dėmesio ekologinių standartų laikymuisi savo veikloje, maksimaliai laikosi „Green Logistics“ principų.
- Nekyla klausimų dėl automatizavimo procesų gamyboje poreikio, tačiau paslaugų rinkoje tai nėra taip akivaizdu. Ar automatizavimas ir robotizavimas palieka vietos asmeninei komunikacijai ir individualiam požiūriui?
Gali susidaryti įspūdis, kad darbo su Klientais, vidinių verslo procesų, darbo su tiekėjais automatizavimas galiausiai prives prie verslo modelio Machine-2-Machine susiformavimo, be žmogaus dalyvavimo. Bet yra ne taip. Procesų automatizavimas ir robotizavimas suteikia žmogui galimybę neatlikti pasikartojančių techninių operacijų ir susikoncentruoti į darbą, reikalaujantį nestandartinio ir kūrybiško požiūrio, kuriame dirbtinis intelektas padeda analizuoti didelį duomenų kiekį ir siūlo atitinkamus sprendimus. Pasiūlymai, sukurti konkrečiam Klientui sprendžiant jo individualią problemą, visada bus įdomesni ir reikalingesni, o svarbiausia – efektyvesni, negu apibendrinti variantai. Rinkai būdingas ir šioks toks neracionalumas, ir tai, mano nuomone, artimiausiu metu neleis žmonių intelekto visiškai pakeisti dirbtiniu. Žmogiškojo bendravimo svarba versle tebelieka aukščiausiame lygyje. Tai leidžia mums su optimizmu žvelgti į žmogaus vaidmenį ekonomikoje artimiausioje ateityje.