Kompanija „AsstrA“ Lietuvoje jau eina 20 metus, per kuriuos susidūrė su eilę išbandymų bei iššūkių – 2008 metų ekonominė krizė, Rusijos embargas įvežti maisto produktus. 2019 metais pagrindine transporto ir logistikos šakos problema šalia gresiančio „Brexito“ bei Kinijos ir JAV prekybos karo tapo Mobilumo paketas. Kokie pokyčiai laukia logistikos atstovų? Kaip Lietuvos vežėjai ketina pertvarkyti savo verslą iškilus naujoms sąlygoms? Nuomonėmis dalijasi „AsstrA Vilnius“ biuro atstovai.
Įmonių grupė „AsstrA-Associated Traffiс“ AG net ir pačiomis sudėtingiausiomis ekonominėmis sąlygomis išsaugodavo stabilią padėtį rinkoje ir nepaisant susiklosčiusių aplinkybių savo klientams stengdavosi suteikti maksimalią naudą.
„Vienas iš tokių atvejų buvo 2016 metais kilęs konfliktas tarp Lenkijos ir Rusijos, kurio pasekoje pritrūko dvišalių leidimų, leidžiančių vykdyti prekių transportavimą tarp šių šalių. Pervežimai iš/į Rusiją negalėjo būti vykdomi per Lenkijos teritoriją, todėl „AsstrA“ specialistai nukreipė savo transporto srautus per Lietuvą. „AsstrA“ – tarptautinė įmonių grupė, turinti atstovybes Europos, NVS ir Azijos šalyse. Ši plati veiklos vykdymo geografija suteikia galimybę esant reikalui keisti maršrutus ir lanksčiai reaguoti į pokyčius rinkoje. Įmonių grupės klientai yra mažiau priklausomi nuo situacijos vienoje konkrečioje šalyje ir turi galimybę pasirinkti alternatyvias pervežimo schemas.
Mobilumo paketas – tai dar vienas veiksnys, darysiantis poveikį transporto sektoriui. „AsstrA“ specialistai tai įvardija ne tik kaip grėsmę, bet ir kaip galimybę plėtrai. Rinkoje atsiras laisvo transporto, o tai, nors ir trumpam, turėtų lemti kainų mažėjimą“, - pasakoja „AsstrA Vilnius“ biuro vadovas Vilius Augulis.
Kaip šioje situacijoje elgsis vežėjai? „AsstrA“ gabenimo automobiliais skyriaus vadovė Agnė Bešėnienė mano, kad be jokios abejonės Mobilumo paketo nurodymai bus pradėti vykdyti ir juo vadovaujantis bus dirbama toliau:
„Šiuo metu daugybės transporto kompanijų sunkvežimiai grįžta į bazes Lietuvoje kas 2-3 mėnesius atlikti techninio aptarnavimo, nes Lietuvoje transporto remonto ir draudimo paslaugos tiesiog kainuoja mažiau nei Vakarų Europos šalyse. Galutinai įsigaliojus Mobilumo paketui vežėjams teks grąžinti sunkvežimius į registracijos šalį kas 4 savaites. Dėl to turėtų padidėti transporto priemonių pasiūla iš Vakarų Europos į Lietuvą ir kitas Baltijos šalis bei atgal.“
Tos įmonės, kurios nenorės grąžinti savo transporto į Lietuvą taip dažnai, pasirinks kitą sprendimą – perkels savo veiklą ir registruos naujus juridinius vienetus šalyse, kuriose jie vykdo veiklą daugiausiai. Kai kurios Lietuvos transporto kompanijos jau pradėjo šį procesą. Toks būdas joms padės išspręsti reguliaraus sunkvežimių sugrąžinimo į registracijos šalį problemą bei išvengti su tuo susijusių papildomų išlaidų ar pajamų netekimo“, - priduria Agnė Bešėnienė.
Tačiau naujų kompanijų registravimas nėra greitas procesas. Pereinamasis laikotarpis gali užtrukti vienerius-dvejus metus.
„Mobilumo paketo priėmimas taps dar vienu iššūkiu transporto sektoriui. Dar prieš 5 metus Lietuva sėkmingai naudojosi geografinės padėties privalumu: krovinių srautai į NVS šalis, ypač į Rusiją, buvo vežami tranzitu per mūsų šalį. Tokių pervežimų marža buvo didelė ir užsakymų užteko visiems transporto ir logistikos rinkos dalyviams. Rusijai įvedus draudimą įvežti dalį maisto produktų 2014 metais situacija krovinių pervežimų rinkoje pasikeitė. Šiandien pervežimai Vakarų Europos viduje yra pagrindinė Lietuvos vežėjų veikos vykdymo sritis. Daugelis Lietuvos transporto įmonių siunčia savo transporto priemones į šį regioną, kur jos dirba 2-3 mėnesius“, - tęsia Vilius Augulis.
„AsstrA“ įmonės ekspeditorius – tai rinkos dalyvis, kuris pirmasis reaguoja į problemą ir operatyviai siūlo jos sprendimą. Šiandien, dėl transporto perkėlimo į Vakarų Europos rinkas, juntamas didelis transporto priemonių trūkumas, kas sąlygoja kainų augimą, vis dar augančiuose Lietuvos eksporto krovinių kiekiams į Europos šalis. Jeigu seniau šioje rinkoje dalyvavo vien Lietuvos vežėjai, dabar „AsstrA“ ekspeditoriai jau dažnai naudojasi Lenkijos transporto kompanijų paslaugomis. Mobilumo paketas privers kas 4 savaites vežėjus sugrįžti į Lietuvą, o tai reiškia, kad atsiras daugiau laisvų tuščių automobilių, kuriais galima gabenti krovinius į/iš šalies. Tikėtina kad sumažės tiek importo, tiek eksportinių krovinių gabenimo kaina. Tai labai svarbu Lietuvos eksportuotojams, kuriems reikės didinti savo konkurencingumą lėtėjančioje Vakarų Europos ekonomikoje”, – priduria Vilius Augulis apie teigiamas įžvalgas Mobilumo paketo.
Besiklostančios sudėtingos situacijos rinkoje „AsstrA“ komandai – tai tik dar vienas naujas iššūkis rasti alternatyvius sprendimus savo klientams. „AsstrA Vilnius“ apyvarta nuo 2017 metų iki 2019 metų liepos padidėjo 32%. Tai rodo, kad nepaisydami rinkos pokyčių klientai pasitiki „AsstrA“ ir renkasi ją kaip pasaulinio lygio paslaugų teikėją.