Vyrauja nuomonė, kad korporacijų ir startuolių bendradarbiavimas – tai strategija win-win. Tačiau žurnalo „Kommersant“ duomenimis, 78 % kompanijų mano, kad startuoliai kelia grėsmę jų verslui, o 45 % baiminasi, kad neatlaikys jaunų kompanijų-piranijų konkurencijos.
Kas yra startuolis
Kiekvienais metais pasaulyje pradeda veikti tūkstančiai organizacijų. Tačiau tik kelios iš jų yra startuoliai.
Pradėkime nuo apibrėžimo. Startuolis (angl. startup, „startuojantis“) – tai bendrovė, turinti trumpą veiklos istoriją. Jos įkūrimo tikslas – daugkartinis gauto sprendimo pardavimas ir tolesnis projekto augimas.
Pagrindinis veiksnys, skiriantis startuolį nuo smulkiojo verslo, – gebėjimas augti nepaisant geografinių apribojimų. Ne kiekviena parduotuvėlė prie namų arba šeimos kavinė gali sparčiai augti ir veržtis į pasaulį. Startuoliai jau nuo pat pradžių orientuojasi į augimą. Todėl tokios kompanijos, kaip „Uber“ arba „Facebook“, vystosi taip sparčiai, kad per 5-10 metų pasiekia stambiųjų kompanijų finansinius rodiklius.
Kas nerizikuoja, tas negeria šampano
Pagal gerojo verslo taisykles, patyrę rinkos dalyviai privalo padėti naujokams išskleisti ekonominius sparnus. Ši filosofija paskatino venture investment, t.y. rizikingų investicijų, idėją (angl. venture, „rizikingas, avantiūristiškas“).
Tai investicijos, skirtos finansuoti naujas kompanijas (startuolius) arba augančias bendroves, kurių veikla susijusi su aukščiausio lygio rizika. Paprastai tai yra ilgalaikės investicijos į kompaniją, mainais gaunant kompanijos akcijų. Investuotojas tikisi gauti didesnį pelną negu vidutinis pasirinktos šakos rinkos pelnas.
Iš pirmo žvilgsnio korporacijų ir startuolių bendradarbiavimas – tai verslas win-win. Tačiau startuoliai kelia baimę didelėms kompanijoms, kurios rimtai būgštauja dėl rinkos pozicijų.
Kodėl korporacijos bijo startuolių
Žurnalas „Kommersant“ skelbia, kad „Dell Technologies“ ir „Vanson Bourne“ tyrimų duomenimis, gautais apklausus 16 pasaulio šalių stambiojo ir vidutinio verslo aukščiausius vadovus, didžiosios kompanijos, turinčios ilgą verslo istoriją, bijo startuolių, kurie kaip piranijos „suėda“ verslą.
Apklausos rezultatai rodo, kad 45 % respondentų mano, jog jų organizacijos pasens per artimiausius trejus-penkerius metus dėl konkurencijos su startuoliais. Be to, 60 % organizacijų netenkina pagrindinių klientų poreikių, tokių kaip aukštas saugumo lygis ir prieigos prie paslaugų ir informacijos užtikrinimas visą parą.
„Galima pateikti daug pavyzdžių, kaip startuoliai keitė pramonę ir lyderiai prarado poziciją. Pavyzdžiui, „Uber“. Sukūręs naujovišką keleivių transporto modelį, „Uber“ tą pačią koncepciją ėmė taikyti ir krovininiam transportui. Nauji priedėliai „UberFreight“ ir „UberRush“ eliminuoja ekspeditorių tarpininkavimą. Tarptautinė įmonių grupė „AsstrA“ stebi šiuos projektus ir rinkos tendencijas apskritai“, - teigia „AsstrA-Associated Traffic“ AG generalinis direktorius Dmitrij Lagun.
Tarptautinių ekspertų nuomone, jei kompanijos nespėja žengti koja kojon su progresu, jų laukia autsaiderių likimas.
„Startuoliai keičia žaidimo taisykles daugybėje sektorių. Senieji verslo vystymo būdai griūva. Nauji žaidėjai aplenkia didžiąsias kompanijas, kuria verslą kitaip arba geriau.
Jeigu korporacijos nepalaikys startuolių, jos rizikuoja susilpninti savo verslo modelius arba jos bus izoliuotos konkurencijos pagrindu, ir tai yra dar blogiau. Kalbama ne apie tai, ar korporacijos turi investuoti į startuolius, kalbama apie tai, kiek turi investuoti ir kaip agresyviai“, - pabrėžia Dmitrij Lagun.