Apsauga nuo rizikų – tai pagrindinis motyvas apsidrausti. Rizika suprantama kaip nepalankių aplinkybių atsiradimo arba poveikio objektams, tikslams, užduotims ir interesams tikimybė. Tai įvykis, kurio subjektas stengiasi išvengti arba jį kompensuoti. Kitaip sakant, tai yra draudžiamojo įvykio atsiradimo tikimybės ir galimos žalos dydžio vertinimas.
Logistikoje rizikos kyla kiekviename gabenimo grandinės etape. Logistikos paslaugų tiekėjo patikimumas tiesiogiai priklauso nuo draudžiamųjų rizikų. Šis įrankis suteikia galimybę paslaugų teikėjui pasirūpinti Klientų ir verslo Partnerių gerove.
Rizikų neišvengiamumą sąlygoja transporto verslo prigimtis ir nesuskaičiuojamas kiekis nenumatomų įvairiausios kilmės veiksnių. Draudimas turi užtikrinti turtinės žalos ir praradimų atlyginimą, todėl žalos atsiradimo tikimybės gabenimo metu vertinimas yra vienas iš svarbiausių operacijų planavimo elementų.
Logistikos draudimas yra darni visų proceso dalyvių interesų apsaugos schema. Pavyzdžiui, krovinių draudimas. Tai krovinių apsaugos transportavimo metu programa, įskaitant apsaugą skirtingose maršruto dalyse, laikino saugojimo punktuose ir pakrovimo bei iškrovimo metu.
Kaip pabrėžia Yurij Verbilovich, „AsstrA“ Pretenzijų nagrinėjimo ir draudimo skyriaus specialistas, krovinių draudimas – labai paklausi paslauga, kurią dažnai renkasi verslo Klientai.
„Bendrovės darbuotojai 2019 metais įformino 5 235 draudimo polisų. Palyginus su 2018 metais, polisų kiekis sumažėjo 838, tačiau suma padidėjo ir 2019 m. siekė 520 mln. eurų. 2018 metais suma siekė 385 mln. eurų.
Neteisinga manyti, kad logistikos bendrovė arba vežėjas savarankiškai atsako už žalą ir pažeidimus. Tokiais atvejais pareiga atlyginti žalą paprastai tenka draudimo bendrovei“, –priduria Yurij Verbilovich.
Dažnai kalbama ne tik apie krovinių draudimo gabenimo ir sandėliavimo metu programą, bet ir apie transportavimo grandinės dalyvių atsakomybės gabenant krovinius automobilių transportu draudimą.
„Svarbu nesupainioti šių dviejų sąvokų. Transportavimo grandinės dalyvių atsakomybės vežant krovinius automobilių transportu draudimo objektas yra vežėjo pareiga atlyginti žalą, bet tik tuo atveju, jei ji kilo dėl vežėjo kaltės. Be to, atsakomybės riba yra vidutiniškai 10 eurų už pažeisto krovinio 1 kg svorio bruto“, – komentuoja Maksim Shkalenko, „AsstrA“ Pretenzijų nagrinėjimo ir draudimo skyriaus vadovas.
„AsstrA“ gabenimo grandžių saugumo vadybininkas Vitalij Lazovskij teigia, kad kiekvienoje pasirašytoje krovinių vežimo paslaugų sutartyje yra punktas, kuriame nurodyta, kad bendrovė privalomai turi atsakomybės draudimą.
„Neturintys poliso su pakankama apsauga vežėjai negali tapti „AsstrA“ Partneriais. Be to, kai kada Klientai ne tik reikalauja turėti tokį draudimą, bet ir nustato privalomos apsaugos dydį. Kai kurių sutarčių atvejais sumos siekia iki 10 000 000 eurų“, – paaiškina Vitalij Lazovskij.
Krovinių draudimu gabenimo arba saugojimo sandėlyje metu apdraudžiami krovinio savininko turtiniai interesai. Tokį draudimą įformina ir pats krovinio savininkas, ir ekspeditorius. Būna atveju, kai krovinį draudžia vežėjas.
Klientai stengiasi minimizuoti logistikos išlaidas, papildomo draudimo klausimas kyla priklausomai nuo situacijos. Krovinio draudimas tampa būtinas gabenant didelės vertės ir didelio likvidumo krovinius.
„Paprastai tariant, apdraudžiamas pats krovinys ir konkreti jo vertė pagal sąskaitą. Limitų nėra, todėl atsiradus žalai padengiama iki 100 proc. krovinio vertės. Be to, ši žala gali kilti nebūtinai dėl vežėjo kaltės. Krovinio draudimą galima pavadinti „vaistu“, nors realiai gali būti ir išimčių. Pavyzdžiui, nebus apdraustos rizikos, susiję su valdžios institucijų atliktu krovinio konfiskavimu“, – apibendrina Vitalij Lazovskij.