Siekiant pažaboti pandemiją COVID-19 didžioji pasaulio dalis jau pradėjo dirbti nuotoliniu būdu. Logistika ir gabenimo grandinės veikia toliau nepriklausomai nuo aplinkybių. Transporto ir logistikos įmonių grupės „AsstrA“ komanda vykdo savo kasdienes pareigas, tik nauju režimu. Tokiam darbo formatui būtini praktiniai įgūdžiai ir kompetencijos, nes šis dabas turi savų minusų ir pliusų.
Kompanijos „Morneau Shepell“ atliktų tyrimų rezultatai rodo, kad 40 % respondentų jaučiasi atskirti nuo visuomenės vien dėl to, kad dirba ne biure. Nuotolinis darbas eliminuoja akių kontaktą ir asmeninį bendravimą, nes atliekant užduotį palaikyti geru žodžiu yra gerokai lengviau, kai fiziškai esi toje pačioje erdvėje.
Darbo laiko valdymas ir vietos parengimas – dar vienas išbandymas dirbant nuotoliniu būdu. Ne kiekvienoje gyvenamojoje erdvėje darbuotojas susikurs izoliuotą vietą. Kai darbo ir namų aplinka susilieja, sunku nusistatyti tikslias ribas. Nėra natūralių komunikacijos su kolegomis pauzių, todėl nėra ir persijungimo „darbas-namai-darbas“. Kyla didelė pagunda tiek likti darbe, kad baigtum rengti prezentaciją, tiek ir darbo laiku rūpintis namų reikalais.
Karina Budinskaya, „AsstrA“ mokymo ir plėtros centro vadovė, sako, kad mažas fizinis aktyvumas dienos metu – tai dar vienas nuotolinio darbo minusas. „Atstumas nuo balkono iki svetainės durų mano namuose yra ne didesnis kaip 7 metrai. „AsstrA“ biure eiti nuo darbo vietos iki buhalterijos skyriaus reikia 7 minutes. Pakeliui spėju pasiimti paštą iš priimamojo, susitarti su kolegomis dėl susitikimo ir, kol užvirs kava virtuvėje, aptarti keletą einamųjų reikalų. Namų biure trūksta dinamikos“, – dalijasi nuomone Karina Budinskaya.
Nuotolinis darbas turi ir įspūdingą sąrašą pliusų. Centro „Superjob“ tyrimų duomenimis, šiandien kas penkta kompanija (22 %) turi etatinių darbuotojų, kurie dirba nuotoliniu būdu. Dar 10 % respondentų pasitelkia nuotoliniu būdu dirbančius trečiųjų šalių darbuotojus.
Šiuolaikiniai biurai įrengti kaip atviros erdvės. Dirbant open space reikia pastangų, kad susikoncentruotumei į užduoties vykdymą. Pašaliniai garsai, telefono skambučiai, aplinkinių pokalbiai blaško dėmesį ir mažina darbo našumą. Namie įsirengus darbo vietą yra lengviau visiškai susitelkti į darbą. Atsiranda laiko ir nuotaikos pabaigti užstrigusius darbus, kurių nepavykdavo padaryti dirbant biure.
Be to, nuotolinis dabas teigiamai veikia gebėjimą adaptuotis. Dingsta įprotis dirbti tik biure kaip vienintelėje darbo vietoje, kurioje reikia atlikti darbo užduotis. Darbo grupių dalyviai planingai ima naudotis pasiekiamais online ištekliais rengiant konferencijas ir pasitarimus. Dirbant nuotoliniu būdu ugdomas ne tik gebėjimas prisitaikyti, bet ir asmeninės savybės (angl. soft skills): atsakomybė, disciplina, kūrybinis mąstymas.
Karinos Budinskayos nuomone, neginčijamas nuotolinio darbo privalumas yra sutaupytas kelionės į darbą ir namo laikas. Laikas, kuris paprastai švaistomas rytinėse ir vakarinėse spūstyse, gali būti skiriamas savišvietai, bendravimui su artimaisiais ar tiesiog ilgesniam miegui.
Nuotolinis darbas – patogus sprendimas, bet reikalaujantis disciplinos, motyvacijos ir tikslingumo. Norint tinkamai organizuoti darbo laiką, taikoma metodika „Pomodoro“. Laikantis šios metodikos siūloma dalyti laiką į 30 minučių atkarpas – „pomidorus“. Kiekvieną pusvalandį sudaro 25 minutės darbo ir 5 minutės poilsio. Metodikos autorius Francesco Cirillo rekomenduoja pertraukos metu nukreipti dėmesį nuo darbo. Po 4 „pomidorų“ reikia ilsėtis 10–30 minučių.
Asmeninio efektyvumo ekspertas Brian Tracy siūlo kiekvieną dieną pirmiausia atlikti sunkius ir nemalonius būtinus darbus – „suvalgyti varlę“. Pabaigti darbai suteikia pasitenkinimą ir teigiamas nuostatas visai dienai. Kuo sunkesnis darbas padarytas, tuo daugiau džiaugsmo suteikia.
„Kiekvieną dieną pradėkite nuo šalto dušo – tai suteiks žvalumo. Norėdami išsaugoti motyvaciją dirbant iš namų, išsikelkite sau tikslą, užrašykite jį ant popieriaus ir pasidėkite prieš akis. Vizualizacija nuolat primins, ko reikia siekti“, – rekomenduoja „Servis Center“ departamento direktorė Olga Kostanenko.
Natalja Demchenko, Ukrainos regiono vadovė ir „AsstrA“ Kijevo filialo vadovė, priduria: „Sudarydami dienos planą nustatykite darbų prioritetus pagal principą „svarbu-nesvarbu“ ir „skubu-neskubu“. Tai padės išvengi situacijos, kai darbas „dega“.
Įmonių grupės „AsstrA-Associated Traffic“ AG generalinis direktorius Dmitry Lagun rekomenduoja susidaryti detalę darbotvarkę. Išskirti vieną pagrindinę užduotį, kuri apima kelias mažesnes. Dienos pabaigoje apibendrinti atliktų darbų rezultatus ir pasiruošti darbų sąrašą kitai dienai.
Dar viena gudrybė – uždaryti nereikalingus naršyklės langus, nes atidaryti nereikalingi tinklalapiai blaško dėmesį. Reguliarus patalpų vėdinimas, trumpa mankšta dienos metu ir geras poilsis per išeigines – tai, Dmitry Lagun nuomone, yra būtinos darbo ritmo sąlygos.
„Norėdami jausti komandos dvasią ir kolegų palaikymą tuo metu, kai dirbate iš namų, naudokite šiuolaikines bendravimo programas – zoom, webex, skype. Prisiminkite vaizdo skambučius – tai sudarys buvimo kartu įspūdį. Be to, susitikimas su kolegomis paskatins darbo dienos metu atrodyti tinkamai“, - apibendrina Dmitry Lagun.