Precedento neturintys 2020 metai jau perkopė į antrąją pusę. Artėjant VI ketvirčiui auga baimė dėl antrosios Covid-19 pandemijos bangos. Nepaisant nuolatinio netikrumo, verslo našumas palaipsniui didėja. Kinija yra pagrindinis pasaulio ekonomikos atsigavimo variklis. Šalis buvo pirmoji, kurią užklupo virusas, o dabar ji yra pirmoji, kuri rodo krizės įveikimo būdą.
Transporto ir logistikos bendrovės „AsstrA“ tyrimų ir plėtros skyriaus teigimu, 2020 m. VI ketvirčio gamybos padidėjimas paveiks krovinių rinką daug labiau nei 2019 m. Taip yra todėl, kad dėl karantino priemonių atsirado transporto paslaugų paklausa.
2020 m. sausio – kovo mėn. pasaulio ekonominė veikla sulėtėjo dėl padėties Kinijoje, kuri yra didžiausia pasaulio eksportuotoja. Italija – pirmoji nacionalinė ekonomika Europos Sąjungoje, kuri smarkiai nukentėjo nuo viruso, nes kovo 9 d. buvo įvestos priemonės siekiant užkirsti kelią infekcijai.
![]()
Vitali Eremenco
«Pandemijos pradžioje nemažai vežėjų atsisakė priimti krovinius. Transporto įmonės, kurios tęsė verslą, adaptavo vairuotojų tvarkaraščius ir darbo sąlygas pagal PSO reikalavimus. Todėl turimi transporto pajėgumai sumažėjo. Nepaisant to, kad antrąjį ketvirtį buvo uždaryta daug gamybos įmonių Europoje, pasiūla neatsiliko nuo transporto paslaugų paklausos», – sako Vitali Eremenco, bendrovės „AsstrA“ Kelių transporto departamento vykdančiojo direktoriaus pavaduotojas.
Pasaulio ekonominė veikla atsigauna, nes lengvėja karantino priemonės, tačiau eksporto augimas tebėra lėtas. Vežėjai perskirstė transportą ir taip sugebėjo sumažinti tarifus iki trečiojo ketvirčio.
«Šiandien krovinių įkainiai didėja dėl to, kad tikimasi didelės paklausos sezono ir transporto pajėgumų sumažėjimo dėl karantino apribojimų. Tolesnė transporto paslaugų kainų dinamika tiesiogiai priklauso nuo paklausos dydžio, nes pasiūla palaipsniui atsigauna», – priduria Vitali Eremenco.
Balandžio mėnesį Pasaulio prekybos organizacija (PPO) prognozavo, kad blogiausiu atveju pasaulio prekybos nuosmukis sieks 13–32%. Rugpjūčio mėnesį ekspertai teigė, kad pasaulio prekybos nuosmukis nebus kritinis, nes nacionalinės vyriausybės ėmėsi veiksmų remti vietos ekonomikas. Remiantis PPO vertinimais, trečiąjį ketvirtį pasaulio prekybos apimtis augs 2,5%, o tai atitinka šias optimistines prognozes.
Europos gamybos sektoriaus atsigavimą liudija augantis gamybos sektoriaus pirkimo vadybininkų indeksas (PVI). PVI vertės, viršijančios 50, rodo sektoriaus augimą.
![]()
Vitaly Verbilovich
«Šiandien PVI ES siekia 51,7 – aukščiausią lygį nuo 2018 m. gruodžio mėn. Šis skaičius rodo, kad verslas efektyviai dirba, siekdamas įveikti pandemijos padarinius», – sako Vitaly Verbilovich, „AsstrA“ tyrimų ir plėtros skyriaus vadovas.
„AsstrA“ skaidrumo partneris „Shippeo“ sukūrė interaktyvų tiekimo grandinės atkūrimo žemėlapį, kurį galite rasti adresu: https://livesupplychain.shippeo.com/#/. Informacija apie gamybos įrenginius ir transporto priemones kelyje yra nuolat atnaujinama.
«Apskaičiuota, kad ES ekonomika birželio pradžioje veikė apie 60% pajėgumu. Remiantis naujausia informacija, Europos tiekimo grandinės dirba 94% pajėgumu. Plačiai vartojamos prekės, metalo ir chemijos pramonės pirmauja šiame augime, o mašinų ir statybos sektorius ir toliau atsigauna po pandemijos», – priduria Vitaly Verbilovich.