Vis dar nematyti tiekimo grandinės sutrikimų pabaigos. Po sunkių 2020 metų, pandemija vėl smogė Kinijai svarbiame pasaulinės prekybos centre – Guangdongo (Guangdong) provincijoje. Dėl naujo Covid-19 protrūkio nuo 2021 m. gegužės 25 d. Šendženo (Shenzhen) Jantiano (Yantian) uostui taikomi reikšmingi veiklos apribojimai.
Jantiano (Yantian) uostui taikomi apribojimai turi rimtesnių padarinių nei Sueco kanalo blokavimas kovo mėnesį. Nuo birželio mėn. pradžios iš dalies atidarytas uostas veikia naudojant tik 30 % jo ankstesnių pajėgumų. Ilgos eilės ir prastovos verčia logistikos įmones reorganizuoti tiekimo grandines.
Nuo geležinkelių iki jūrų transporto, visur susiduriama su iššūkiais
![]()
Vladislav Martin
„Per pastaruosius šešis mėnesius krovinių pristatymai geležinkelių transportu iš Kinijos į truko 40–50 dienų. Todėl daugelis mūsų klientų nusprendė nukreipti siuntas jūrų transportu. Tačiau šiuo metu eksportuotojai susiduria su naujais iššūkiais. Krovinių srauto nukreipimas iš Jantiano (Yantian) į Šekou (Shekou) ir Nanša (Nansha) sukėlė papildomas spūstis uostuose. Tokia padėtis lėmė tai, kad susidarė 2–3 savaičių vėlavimas vežant ir pristatant krovinius“ – komentuoja „AsstrA“ ES ir Kinijos geležinkelių transporto departamento vadovas Vladislav Martin.
Gegužės mėn. pabaigoje ir birželio mėn. pradžioje 20000 dvidešimties pėdų vieneto ekvivalento (TEU) krovinių konteinerių ir 50–60 laivų negalėjo išplaukti ar būti išplukdyti į jų paskirties vietas. Jie negali būti nukreipti į kitą uostą, nes Kinijos taisyklės dėl muitinės dokumentų yra gana griežtos, ir dokumentai turi būti parengti išvykimui iš konkrečių vietų.
Taip pat yra apribotas sunkvežimių eismas Huangpu (Huangpu) ir Fošano (Foshan) uostų rajonuose. Sandėlių operacijos Kinijos pietiniame regione yra ribojamos ir čia beveik neįmanoma rasti laisvų transporto priemonių. Be to, taisyklėse reikalaujama, kad prieš įvažiuojant į šiuos uostus vairuotojai pateiktų neigiamus Covid-19 testo rezultatus.
„Nepaisant to, kad tam tikras krovinių apimtis galima nukreipti per Honkongą, padėtis logistikos rinkoje yra įtempta. Dėl teisinių kliūčių sudėtinga pristatyti krovinius iš Kinijos į Honkongą tolesniam tranzitui į Europos šalis, pvz., Lenkiją“ , – pabrėžia Vladislav Martin.
Dideli pinigai, mažai vilties
Dar viena koronaviruso banga, laisvų konteinerių trūkumas Kinijoje ir uostų apribojimai palaidojo bet kokią kainų stabilizavimo viltį. Krovinių ekspeditoriai jau moka dešimt kartų daugiau už jūriniais konteineriais gabenamus krovinius ir nesitikima, kad padėtis pagerės. Krovinių vežimo ir logistikos įmonės jaus apribojimų padarinius bent iki 2021 m. gruodžio mėn., jei Šendženo (Shenzhen) uostai iki vasaros atostogų pabaigos grįš į veikimo visu pajėgumu režimą.
Šiomis sąlygomis geležinkelių transportas nėra gera alternatyva. Konteineriai įstrigo Kinijos, NVS ir ES pasienio punktuose. Labai trūksta geležinkelio ir jūrinių konteinerių, jų paklausa yra didelė ir dažnai užsakomas konteinerių kiekis viršija laisvų konteinerių skaičių.