Tiekimo grandinės valdymas dažnai susijęs su didele rizika. Dėl nuolat besikeičiančių ekonominės ir politinės aplinkos sąlygų bei daugybės kitų veiksnių, dažnai susiklosto nenumatytos aplinkybės, turinčios sunkiai prognozuojamų ilgalaikių pasekmių logistikos sektoriui.
2022 m. antrąjį ketvirtį kilusios krizės paskatino pertvarkyti prekių srautus beveik visuose sektoriuose. „AsstrA“ analizės skyriaus darbuotojai sudarė svarbiausių veiksnių, šiuo metu turinčių įtakos paskirstymo procesams, sąrašą.
Infliacija euro zonoje
Pagal Eurostato duomenis apie metinį suderintojo vartotojų kainų indekso (SVKI) pokytį, infliacijos lygis euro zonoje šių metų birželio mėn. buvo 8,6 proc., palyginti su 8,1 proc. gegužės mėn. ir 7,4 proc. balandžio mėn. Visoje Europos Sąjungoje infliacijos lygis padidėjo nuo 8,8 proc. gegužės mėn. iki 9,6 proc. birželio mėn.
Šį augimą visų pirma lėmė didėjančios energijos ir maisto kainos. Didžiausias metinis infliacijos lygis užfiksuotas Estijoje – 22 proc., Lietuvoje – 20,5 proc., Latvijoje – 19,2 proc. Energijos kainų infliacija birželio mėn. buvo 55,99 proc., palyginti su 56,80 proc. gegužės mėn. ir 54,11 proc. balandžio mėn. Elektros energijos kainos išaugo 49,0 proc.
Artimiausioje ateityje kainų spaudimas išliks didelis dėl didėjančių naftos ir dujų bei maisto kainų. Rusijos įsiveržimas į Ukrainą kartu su pasaulio ekonomikos atsigavimu ir tiekimo trūkumais taip pat lėmė kainų augimą.
Tikimasi, kad auganti infliacija dar labiau padidins degalų, naujų sunkvežimių ir jų dalių kainas. Prognozuojama, kad infliacijos lygis išliks aukštas iki metų pabaigos.
Rekordiškai aukštos degalų kainos
Dėl infliacijos poveikio 2022 m. pirmąjį ketvirtį ir antrojo ketvirčio pradžioje padidėjo dyzelino kainos. Dėl įsiveržimo į Ukrainą ir naftos tiekimo į Europos šalis apribojimų padidėjo kainų spaudimas. Europos Komisijos duomenimis, birželio 20 d. vidutinė automobilių dyzelino kaina siekė 2,031 eurų už litrą, tai yra 5 proc. daugiau nei 2022 m. pirmąjį ketvirtį ir 51 proc. daugiau nei prieš metus. Didžiausias metinis padidėjimas užfiksuotas Vokietijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Estijoje, Austrijoje, Rumunijoje ir Lietuvoje.
Didelės degalų kainos yra pagrindinis iššūkis, su kuriuo susiduria Europos krovinių vežimo keliais rinka. Dėl sumažėjusio iš Rusijos įvežamų naftos produktų vartojimo, 2022 m. trečiąjį ketvirtį turėtų didėti dyzelino kainos.
Kai kuriose Rytų Europos šalyse dėl didelių degalų kainų kyla socialinė įtampa. Kroatija įšaldė degalų kainas, o Slovėnija susidūrė su tiekimo sunkumais. Vengrija ir Slovėnija pažabojo kainų kilimą, o vežėjai, piliečiai ir valdančioji partija reikalauja, kad Rumunijos vyriausybė padarytų tą patį. Rumunijos vairuotojai naudojasi socialiniais tinklais protestams organizuoti ir paralyžiuoti eismą degalinėse, nes degalų kainos nuo metų pradžios išaugo 150 proc.
Streikų banga Europoje
Antrąją birželio savaitę ekonominę padėtį Europoje apsunkino dokų darbuotojų streikai Vokietijos Hamburgo, Brėmerhafeno, Brėmeno, Vilhelmshafeno ir Emdeno uostuose. Streikai kilo todėl, kad darbo užmokesčio augimas neatitiko 7,9 proc. infliacijos lygio.
Vokietijos uostų operatorių centrinė asociacija (ZDS) išreiškė nepasitenkinimą, nes derybos dėl darbo užmokesčio sutapo su vėlavimu tiekimo grandinėse Europoje ir geležinkelių krovininio transporto grūstimis.
Belgijoje taip pat vyksta streikai. Jūrų transporto darbuotojų sąjunga (BTB-ABVV) paragino birželio 20 d. Briuselyje surengti nacionalinį protestą. Dalyviai reikalavo didinti darbo užmokestį ir keisti galiojančius įstatymus.
Birželio 27 d. Prancūzijos sunkvežimių vairuotojai taip pat pradėjo streiką, reikalaudami padidinti darbo užmokestį. Organizatoriai paragino dalyvius blokuoti miestų pramonines zonas.
Prognozuojama bankrotų banga
Įsiveržimas į Ukrainą apsunkino Lenkijos vežėjų ES įdarbintų vairuotojų iš Ukrainos teisės gyventi šalyje suteikimo ir jos pratęsimo procedūras. Jei iki metų pabaigos padėtis nebus normalizuota, 100000 tarptautinio kelių transporto sektoriaus darbuotojų neturės tinkamų dokumentų, keliems tūkstančiams vežėjų grės bankrotas, o Lenkijos teikiamų transporto paslaugų apimtys sumažės trečdaliu.
Taip pat, daugiau nei 30 tūkstančių vairuotojų iš kitų šalių, įskaitant Baltarusiją, laukia sprendimų dėl jų vizų galiojimo pratęsimo. Be to, Lenkijos infrastruktūros ministerijos taikomos taisyklės apsunkina kelių transporto dokumentų gavimą.
Jautrių krovinių registravimas Rumunijoje
Nuo 2022 m. liepos 1 d. Rumunijos vyriausybė įvedė prievolę registruoti didelės mokesčių rizikos prekes, t. y. alkoholinius gėrimus. Nacionalinėje „RO e-Transport“ sistemoje turi būti sekama informacija apie vežamų krovinių siuntėją ir gavėją, pakrovimo ir iškrovimo vietą, transporto priemonę, krovinio tipą, kiekį ir įvairiarūšio transporto vienetus (ITU).
Nesilaikant naujųjų taisyklių, bus skiriamos 4000–25000 EUR baudos, o tai padidins vežėjų išlaidas.
Kinija prieš JAV
Išaugo geopolitinė įtampa dėl Taivano. JAV vadovai parodė, kad jie yra pasirengę paremti Taivaną, jei Pekinas prieš salą panaudos karinę jėgą. JAV vyriausybė taip pat siekia glaudesnio karinio bendradarbiavimo su Pietų Korėja ir įtraukti šią šalį į keturšalį saugumo dialogą (QUAD) – Japonijos, Australijos, Indijos ir Jungtinių Valstijų strateginę saugumo iniciatyvą.
Autorius: Kamila Rynkiewicz.