Natalia Iwanowa-Kolakowska
Pasaulis susiduria su pasauline maisto krize, kurią sukėlė Covid-19 pandemija ir didėjančios kuro kainos. Plataus masto įsiveržimas į Ukrainą paaštrins krizę, kurią jaučia milijonai žmonių, nes dėl jos visame pasaulyje didėja maisto ir elektronikos prekių kainos, teigiama Jungtinių Tautų paskelbtoje ataskaitoje.
Norėdami daugiau sužinoti apie tai, kokį poveikį pasaulinėms tiekimo grandinėms turės užblokuoti jūrų koridoriai, ir kokios su logistikos sektoriumi susijusios priemonės gali būti naudojamos naujos realybės keliamiems iššūkiams įveikti, kalbėjomės su „AsstrA“ ES šalių regiono direktoriaus pavaduotoja Natalia Iwanowa-Kolakowska.
Krizė
„Dabartinė maisto krizė kilo daugiausia dėl trijų veiksnių: visų pirma, 2021 m. vykusių stichinių nelaimių, tokių kaip sausros Šiaurės ir Pietų Amerikoje, potvyniai Australijoje ir neįprastas karštis Europoje. Antra, buvo tiekimo grandinės sutrikimų, kuriuos sukėlė Covid-19 ir kovojant su pandemija valstybių taikomos priemonės, tokios kaip Kinijos Liaudies Respublikos „nulinės tolerancijos“ politika. Trečia, plataus masto įsiveržimas į Ukrainą sukėlė ekonominio šoko bangas visame pasaulyje.
Prasidėjus įsiveržimui į Ukrainą, Rusijos karinis jūrų laivynas ėmėsi šalies uostų blokados, faktiškai užšaldydamas 20 mln. tonų grūdų, kukurūzų ir saulėgrąžų aliejaus eksportą. Daugelio valstybių, tarptautinių asociacijų ir nepriklausomų organizacijų atstovai jau kelis mėnesius stengiasi rasti alternatyvų transporto sprendimą. Tarp įvertintų grūdų eksporto galimybių buvo schema, pagal kurią grūdai kelių ir geležinkelių transportu būtų pristatomi iš pietinių Ukrainos regionų į Lenkijos Gdansko uostą, iš kurio kroviniai būtų gabenami laivais į Afriką. Intensyviausio sezono metu 2022 m. rugpjūčio mėn. buvo eksportuota 4,6 mln. tonų grūdų, iš kurių 3 mln. buvo išgabenti jūra. Likę 1,6 mln. tonų grūdų buvo išgabenti kelių transportu, geležinkeliais ar laivais Dunojaus upe.
Alternatyvias pristatymo schemas apsunkina Ukrainoje ir ES naudojamos geležinkelio vėžės pločio skirtumas. Be to, Europoje yra ribotas grūdvežių skaičius ir derliaus nuėmimo metu vos pakanka specialių transporto priemonių ES išaugintiems grūdams vežti. Šiuo metų laiku dėl padidėjusių apimčių reikia optimizuoti gabenimo pajėgumus ir padidinti grūdvežių skaičių. Jų gamyba reikalauja laiko, energijos ir pinigų.
Pirmenybė ir toliau teikiama Ukrainos sienos kirtimo punktų efektyvumo didinimui, pvz., didinant veterinarijos specialistų prieinamumą ir statant laikinus sandėlius Ukrainos pasienyje.
Grūdai iš Ukrainos
Remiantis „The Guardian“ paskelbtu pranešimu, iki 2023 m. pirmojo pusmečio pabaigos iki 60 Ukrainos grūdvežių laivų išplauks į kelias Afrikos šalis, kad būtų išvengta bado skurdžiausiose žemyno šalyse.
Valdžios institucijos, nevyriausybinės organizacijos ir privatusis sektorius kartu dirbs įgyvendinant šią pristatymo schemą. Pirmuosius tris laivus planuojama siųsti iš Odesos į Sudaną, Somalį ir Jemeną. Vokietijos finansuojamas bandomasis laivas jau išplaukė į Etiopiją.
Šveicarijoje buveinę turinti „AsstrA-Associated Traffic“ toliau vysto pristatymo schemas, pritaiko logistikos pasiūlymus prie rinkos poreikių ir randa individualius sprendimus kiekvienam verslo klientui, net jei rinkos perspektyvos yra labai neaiškios.
Autorius: Anastasiya Onoshko.